Ahad, Oktober 23, 2011

Mood Makan-makan

Alhamdulillah. Setelah beberapa minggu dalam ujian....ujian hati dan perasaan, hari ini aku bangkit dengan kekuatan....kekuatan hati dan perasaan. Semoga aku redha dan mensyukuri nikmat kurniaan serta diberkati Allah sentiasa.

Hari ini terasa-rasa ingin melakukan aktiviti yang biasa aku lakukan hanya semasa cuti persekolahan yang panjang. Aktiviti masak memasak...;). kiranya, hari ini dalam cuti yg 'agak panjang' jugalah kan...Apakan tidak, hari ini ahad....cuti sampai hari rabu, so panjanglah tu....hehe.

Pepagi hari aku mulakan dengan jemput-jemput sepinggan lengkap...Ini istilah dalam sukatan pelajaran KHB. Bila mana menyediakan satu jenis masakan yang terkandung segala macam khasiat...protein...sayur...kabohidrat...maka dinamakan sepinggan lengkap. So menu pertama hari ini menyediakan jemput2 yang mengandungi segala macam bahan yang perlu....alamak! dalam kecoh2 kat dapur tu datang pula permintaan nasi goreng daripada budak2 kecik kat rumah ni....so dengan segeralah pula menyediakan nasi goreng istimewa untuk mereka. Istimewalah sebab dapat buat dengan segera...(mcm kat kedai pula rasanya). Usai menjamu selera....berehat sebentar menonton video...haha...santai sakan.

Tengahari.....menu ringkas aje...sup sayur...ikan cencaru goreng....dan bilis masak kicap. Taklah makan banyak sangat sebab perut dah penuh dengan jemput2...

Belum lagi hilang rasa kenyang, tekak terasa pulak nak makan bubur...segalanya bermula selepas terjumpa sepeket sagu dan gula melaka semasa mengemas almari. Apa lagi terus aje masak gula untuk dibuat bubur...so untuk melengkap rasa dan memenuhi permintaan budak2 kecik...terpaksalah suruh anak sedara pi cari pisang (kena beli ler sbb takda stok...haha). Sekejap jer....siap dah bubur pisang sagu. Santai sungguh agenda makan2ku hari ini. Dah penat2 masak tu lupa pulak nak snap gambar buat tontonan. Tak apalah yg penting dan selamat masuk dalam perut...hehe.

Ops...oleh kerana seharian penuh dengan makan2....lewat petang kenalah exercise untuk membakar semua kalori yang dah dikumpul seharian. Apalagi cubalah berbasikal pulak di sekitar rumah....sambil2 bakar sampah. berpeluhlah jugak...harap2..habislah segala kalori dan lemak yg terkumpul sehari ini... OK. ketika n3 ini ditulis...terasa pulak laparnya perut...haha.

OK sehingga jumpa lagi. InsyaAllah n3 akan dtg akan disertakan sekali dgn gambar. boringkan takda bahan bantu ni...

(",)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...