Ahad, Julai 03, 2011

TG PAGAR DALAM KENANGAN

Cerita Tg Pagar aku dapat tahu semasa rombongan ke Hatyai tempohari. Rasa sedih juga bila dikhabarkan tentang itu. Yelah... tanah kita, warisan kita, kini menjadi milik orang lain. Tetiba rasa tersentuh dan ternyanyi2 lagu "anak kecil main api... ...bumi yang dipijak menjadi milik orang...."

Mula2, bila orang ramai sibuk kata nak menyertai majlis bersejarah sempena penutupan Stesyen Tg Pagar, aku taklah terasa sangat. Tambahan pula aku tak pernah pun menjejakkan kaki ke Tg Pagar tu. Jadi, tak dapat nak membayangkan bagaimana situasinya. Namun setelah beberapa hari, tetiba keinginan membuak2 utk melihat sendiri keadaan di Tg Pagar, sebelum ia tercatat dalam buku sejarah suatu masa nanti.

Maka pada suatu petang Ahad, 19 Jun 2011 aku telah dibawa oleh kakak dan abang iparku melawat Tg Pagar. Memasuki pekarangan stesen buat pertama kalinya, hatiku terasa sayu yang amat. Sedih mengenangkan ia bukan lagi milik kita kelak. Frasarana yg ada sangat usang. Sangat antik terutama tulisan pada papan tanda nama kedai di situ, kedai dan pemiliknya juga 'antik'..haha. Kami berada di sana tidak lama, sesudah menjamu selera, lebih kurang sejam kemudian kami pun pulang.

Bercerita kepada kawan2 membuatkan mereka juga teruja utk menghayati saat2 akhir sesuatu yg akan menjadi sejarah itu. Dan aku juga ingin merasai sendiri perasaan itu secara berkeretapi. Justeru, pada 26 Jun 2011 sekali lagi aku dengan disertai beberapa teman dan anak saudara bergerak semula ke Singapura dengan menaiki keretapi.

Jadual perjalanan asal jam 9.08 pagi dari Stesen Kulai tertunda selama sejam. Keretapi muncul jam 10.15 pagi. Perjalanan ke Singapura (Tg Pagar) tidaklah lama sebenarnya, masa yg sangat lama di ambil ketika turut untuk mengecop pas di Woodlands. Ini kerana terdapat begitu ramai penumpang yg sama2 ingin ke sana. Terdapat lebih kurang 10 gerabak keretapi Sinaran Timur yang boleh memuatkan lebih kurang 60 org segerabak. bayangkan kalau 10 gerabak? ada lebih kurang 600 orang yang berpusu-pusu di Imigresen...huhu...sungguh sesak. Hinggakan aku rasa sangat serik utk berkeretapi lagi (mujurlah kali pertama dan terakhir)

Kami sampai lebih kurang jam 12.50 tengahari. Hajat hati nak balik dengan keretapi jam 1 tengahari tak kesampaian. Terpaksalah menunggu utk tiket jam 6 petang. Penat dan rasa bosan yang amat. Sementelahan pula, aku dalam keadaan tidak sihat (demam sejak malam - mulanya nak batalkan pemergian, tp kasihan pd teman2, lagipun tiket dah beli awal2...;) )

OK. Biarlah gambar menceritakan segalanya...





Di Stesen Keretapi Kulai, dengan kak Syeda dan Kak Ida


Najiha..excited nak naik keretapi utk pertama kalinya.
Waa...ramai orang nak naik keretapi ke Singapura hari tu.




Ekspress Rakyat dari Singapura ke Kuala Lumpur tiba...



Sesampai saja di Stesen Tg. Pagar, posing2 dulu...lepas ni takda dah...





Bersama teman2 yg sama2 nak menghayati bakal tinggalan sejarah...;(






Keadaan sesak di Stesen. Terpaksa beratur utk beli tiket balik.



Antara mural yg sangat antik...



Senario dari tempat solat di tingkat 2....cantik pemandangan di sini.....



Lepas solat, pi makan2...ramainya manusia...berebut nak dapatkan meja ini...






Point terakhir landasan....kini telah jadi sejarah...



Pokok2 layu....kolam pun dah berlumut sebelum segalanya berakhir...;(





Semuanya usang....dan telah tinggal kenangan.






Masa ni najiha pun dah penat...hehe







Walaupun demam, aku masih mampu tersenyum...



Bangunan Stesen, antik dan klasik...



papan tanda ni...dah lusuh benar...

Kedudukannya di bawah 'flyover'...sangat tersorok dan terpinggir.



Tiba masa utk bertolak pulang...Najiha kelepakan...dan masa ni aku betul2 dah tak larat....kepenatan...tambahan suhu badan tetiba naik mendadak...huwaa....kena badi tg pagar ke apa...


Selamat Tinggal Tg. Pagar. Segalanya kini telah menjadi kenangan. Apapun aku gembira kerana dapat menghayati sesuatu yg akan menjadi sejarah tanahair kita MALAYSIA.



(",)



*Balik dari Tg Pagar, aku demam seminggu. Isnin dan Selasa dapat mc kerana keadaan yg sangat tidak bermaya...2 kali pergi klinik yg berbeza baru benar2 pulih dari demam, batuk dan selsema...dan kerana dah baik demamlah baru aku dapat menulis dan mengupdate blog ini...haha...aduhai Tg Pagar...

1 comments:

Zasillah Ariffin berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...