Rabu, Disember 17, 2008

Bercuti di Sarawak



Tempat ni namanya Serikin (terletak di sempadan Sarawak dan Indonesia). Setiap sabtu dan ahad ada banyak gerai dibuka (macam pasar lambak - kalau di Johor). Luas(panjang) kawasannya. Tak puas meninjau dalam masa 3 jam. Banyak menjual barangan dari Indonesia. Agak murah berbanding di Semenanjung. Jangan lupa berkunjung jika anda ke Sarawak.



Di Terminal Penumpang (Bot) Sibu...besar...macam di terminal bas kalau kat semenanjung.Bot-bot adalah untuk perjalanan ke kawasan pedalaman seperti kapit. Besarnya bot boleh memuatkan sehingga 150 penumpang atau lebih. Kerusi juga agak selesa (jgn terkejut kalau saya kata macam tempat duduk dalam AirAsia)serta berhawa dingin!




Bersama Kak Yah di depan Pintu Gerbang Sibu. Mercu tanda Bandar Sibu. Jauh perjalanan Kuching ke Sibu lebih kurang 450km (kalau tak silap). Mengambil masa lebih kurang 8 jam perjalanan dgn kelajuan 100km sejam. Sepanjang jalan yang berliku bak ular dipalu.



Hari terakhir...sempat juga berposing kat replika 'Kuching' bersama Hakimi. Terletak ditengah2 bandaraya Kuching.


Kembali bersua...

Alhamdulillah... tenang sikit fikiran dan lapang dada selepas bercuti selama seminggu di Sarawak. Benar-benar saya merasakan 'cuti' tanpa memikirkan apa-apapun tentang sekolah...tugasan...e-mail...dan lain-lain. Selama seminggu berada di Sarawak (8 - 16 disember) apa yang saya buat hanya makan..tidur....menonton tv...dan berjalan-jalan...emmm shopping pun tidak tau...cuma window shopping jer.. he..he


Sebenarnya saya ke Sarawak tu cuma mengikut kakak saya dan suaminya. Mereka ada hal untuk diuruskan. Turut sama Muhd Hakimi, cucu saudara saya merangkap cucu sulong kepada kakak. Kami menginap di rumah anak saudara (Mohd. Saddeq) di Taman BDC, Stampin.


Hai...entah bila lagi saya akan dapat menjejakkan kaki ke sana. Kedatangan kali inipun selepas 19 tahun meninggalkan bumi kenyalang itu.
Dulu saya pernah menginap di sana selama 6 bulan kerana menjadi pengasuh anak saudara...sekadar mengisi masa selepas menamatkan diploma sementara menunggu masa menyambung ke peringkat ijazah.

Sarawak...tunggu kedatanganku lagi...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...